Comparativa Bosch o Yamaha.
Doncs bé, la irrupció de Yamaha en el món de l'e-MTB.
(+Info)
És una de les discussions de moda al món de l'e-MTB. Recorda a aquestes velles discussions apassionades de Nikon vs Cànon (en el món de la fotografia), Yamaha vs Honda (en el món de la moto), Beta o VHS (els que tenim una edat recordarem també aquesta batalla) ...
I si alguna cosa tenen en comú totes aquestes irreconciliables batalles és que no hi ha certesa en els seus arguments, tan sols un punt de vista personal, una filia inexplicable o un argument eteri, el resultat: mai hi ha un guanyador objectivament millor.
Doncs bé, la irrupció de Yamaha en el món de l'e-MTB es presenta bastant similar (de moment) a una d'aquestes picabaralles on per força has de posicionar-te, així que a partir d'aquí ja comença la polèmica.
boschvsyamaha
Sé que Yamaha porta més d'una dècada fabricant bicis elèctriques, però en el seu aterratge a la Mountain Bike han trobat una categoria aixecada i molt treball previ.
No passa res, és lícit, fins i tot intel·ligent, jo ho aplaudeixo .. però això per força ens situa, no estem davant d'un producte totalment diferent al de Bosch sinó en una continuació.
Yamaha va llançar per a aquest 2015 un producte especialment dissenyat per a la MTB que recorda molt al de Bosch, de manera que les diferències són subtils i sovint tan sols destaquessin si posem el focus en determinats aspectes.
Així que al primer que hem d'enfrontar és a una primera veritat: Són dos sistemes MOLT semblants.
No tenim un sistema radicalment diferent a l'altre, així que en la seva anàlisi encara pren més importància en quins aspectes posem el focus.
Començaré dient que va a ser difícil fer un article completament objectiu, encara que ho intenti, segur que algú rebuscará "entre línies" intentant denunciar la meva tendència. Però ja ho admeto, per les mateixes raons que he esgrimit abans, però també per l'experiència pròpia. He muntat moltes mes bicis amb motors Bosch que amb motors Yamaha i això sens dubte generarà una visió una mica distorsionada de les meves percepcions, tot i així, confesso que ho afronto intentant desposseir de prejudicis. Creu-t'ho.
Això m'obliga a fer un article una mica llarg i detallat, ja que, ja et avanço que no podré resumir amb un simple titular que motor és millor. Així que et obligui a llegir l'article sencer amb l'esperança que trobis tu algun detall amb què t'identifiquis més.
comencem:
la Bateria
bateria
Tant Bosch com Yamaha fan servir bateries de ions de liti de 36v i 400WH de potència. Totes dues molt semblants en disseny, fins i tot amb una nansa superior les dues per al seu transport, incorporació de LEDs per mostrar la seva capacitat i un sistema d'ancoratge, en ambdues semblant.
El sistema d'ancoratge és en les dues correcte i compleix perfectament amb la seva comesa i assegura la bateria al quadre mitjançant un pany amb clau.
En Yamaha, l'encaix de la bateria es fa fent "clic" lateralment, en Bosch l'ancoratge es fa de dalt a baix, de manera que necessita d'un espai lliure al bastidor per la part superior que no succeeix en Yamaha, amb la qual que el sistema d'ancoratge de Yamaha presenta en això un avantatge de disseny.
Tot i aquest avantatge, la bateria de Yamaha és més llarga, de manera que a efectes pràctics acabem necessitant pràcticament el mateix espai lliure en ambdues. Tot i així el disseny de l'ancoratge em parecesutilmente millor el de Yamaha.
El lliurament de la bateria en el quadre és diferent en ambdues. Bosch dóna suport a la bateria sobre una falca pròpia, el que permet muntatges diversos de l'angle del motor al bastidor, però per contra, afegeix un cablejat que els dissenyadors han d'ocultar. En Yamaha, la bateria descansa directament sobre el motor, incorporant un petit moll amortidor, que impedeix l'efecte sonall, una mica del que afligien bastant les primeres unitats Bosch (No ho he notat en les actuals).
Aquí li donaré avantatge al disseny de Bosch, que permet als fabricants angles de muntatge diversos del motor (ho veurem portat a l'extrem en 2016) i que alhora permet muntar la bateria en qualsevol ubicació (també veurem exemples de diferents llocs on col·locar la bateria en 2016).
Especificacions tècniques de la bateria
Bosch Yamaha
Capacitat 400WH / 11ah 400WH / 11ah
Voltatge 36 V 36 V
Ancoratge Clau de seguretat Clau de seguretat
Indicadors LED maig Llums (increments del 20%) 4 Llums (increments del 25%)
Pes 2.6 kg 2.9 kg
Garantia durant ... 2 anys o 500 cicles complets 2 anys o 700 cicles complets
Temperatura de funcionament -5 a 40ºC -20 a 60 ºC
carregador
carregadors
Els carregadors de bateries Bosch i Yamaha són similars, i tots dos són un maó. Però el de Yamaha és més gran i uns grams més pesat que el carregador de Bosch, encara que té un grau de resistència a l'aigua IPX4, patiràs menys si el portes a la motxilla i et pilla la pluja per sorpresa, per contra, però no estimis directament portar-ho en la motxilla perquè és un totxo encara més gran que el de Bosch.
El meu consell per a tots dos, si transportes el carregador pensa en una alforja o un remolc BTT i fica-ho en una bossa de plàstic embolicat encara que sigui IPX4.
Tots dos tenen un temps de càrrega completa de 3,5 hrs encara que poden recarregar la bateria entre un 70% -80% al tan sol 1,5 h.
Aquí no guanya ningú, encara que posat a fer-ho pitjor, Yamaha s'emporta el punt negatiu.
Ordinadors d'interfície
ordinadors
En aquest punt un cop més, tots dos sistemes presenten una solució molt similar, almenys si comparem l'ordinador de Yamaha i el Intuvia de Bosch.
Tots dos, té una interfície d'usuari i funcions molt similars en grandària i funcionament; desmuntables, amb retroiluminació LCD i que utilitzen una botonera remota al manillar.
En el cas de Yamaha, aquesta botonera al manillar, és l'únic interfície de control. En Bosch el propi ordinador incorpora aquests mateixos botons de control duplicats, el que permet que puguis consultar la informació emmagatzemada tot i que està desmuntat de la bicicleta.
La unitat de Yamaha és una mica més allargada i sobresurt més que la pantalla Bosch, que està una mica més ben integrada en el conjunt de la bicicleta.
Si bé Bosch va pretendre donar un pas més enllà amb el seu ordinador Nyon, que incorpora GPS, pantalla a color, un joystick de control (WTF?) I un munt de funcionalitats que no serveixen per a res d'informació complementària ... per a mi ho va fer en la direcció equivocada, almenys en la MTB.
En aquest sentit, crec que la direcció correcta és la que ha marcat per exemple Specialized en el seu model Turbo Levo.
Així que per a mi en tots dos casos els dos sistemes de control estan igualats (per sota), tan sols destacaria:
En Bosch, els seus 4 posicions d'assistència enfront de les 3 de Yamaha - personalment preferiria aquesta 4ª "marxa" d'assistència en Yamaha-, que sigui actualitzable i que un cop desconnectat em deInformacion de la ruta.
En Yamaha, em gust: l'indicador de capacitat de la bateria de Yamaha, que incorpora 10 ratlletes, enfront de les 5 de Bosch, el que la fa aparentment més ajustat en el seu mesurament. I elindicador de temperatura ambient, que Bosch no incorpora ni en el seu sofisticat Nyon.
Tu tries per a qui va aquest punt.
motor
motor
Fins ara hem donat voltes, però el que realment importa: ¿com anem de motor?
Tant Bosch i Yamaha són motors centrals, de 250w i que estan integrats en el pedalier, oferint una assistència molt natural al pilot.
Així que en essència, estem de nou davant solucions molt semblants.
A nivell estètic, el motor Yamaha està clarament més ben aconseguit - encara que això pot ser una mica més subjectiu - crec que objectivament surt guanyant. El seu look és més agressiu, posant en relleu les formes del motor, amb un disseny més compacte, 500 grams més lleuger i amb una millor integració en el quadre.
Tots dos motors incorporen mesuraments de Cadència, Par i Velocitat, i tots dos realitzen més de 1000 mesuraments per segon d'aquests 3 paràmetres per crear una assistència el més natural possible.
Yamaha té un parell màxim major - 70Nm enfront dels 60Nm de Bosch - i sobretot un parell a "baixos" amb un pic de 80Nn, de manera que el seu "cop de peu" d'accionament és més agressiva i potser es nota una mica més que en Bosch seu accionament, que té una corba més suau i que al meu parer és més natural, malgrat ser una mica menys potent.
Aquest disseny de la corba de potència em va semblar especialment incòmode en arrencades complicats a peu parat, on el nervi de la Yamaha juga una mica en contra seu. On també es nota aquest punt "agressiu" és en el punt d'inflexió entre connexió i desconnexió als 25 km / h que és més brusc en la Yamaha ... però aquest pic de potència s'agraeix pujant trialeres, on el motor Yamaha fa apilament d'aquests pics de potència.
El motor Bosch porta un sistema d'engranatges intern, que transmeten l'assistència a la cadena amb una petita roda dentada -una cosa així com un plat minúscul de 12-14 dents - que gira 2'5 vegades més ràpid que el cigonyal i la biela, això implica que encara que el motor no aquest assistint i el tinguis desconnectat aquestes arrossegant amb el teu pedaleig la cadena, la roda i un sistema d'engranatges intern.
El motor Yamaha en canvi el pedaler roda lliure si el motor està desconnectat, això és especialment agradable a l'hora de desconnectar el motor, on se sent més lleuger que en el Bosch.
Per contra, el sistema d'engranatges de Bosch permet muntar aquest plat minúscul, que ofereix un guiat en la cadena que fa gairebé impossible que aquesta se surti.
Yamaha alhora permet muntar dos plats, el que per a uns és un avantatge, per a mi no ho és tant, ja que et recuperes vells problemes com les succions de cadena o el cruixir de cadena que en una relació 1 · 10 o 1 x11 de Bosch no tens.
Però ja admeto que aquesta és una valoració personal, al meu Haibike Allmtn RX el rang de 10 marxes cobreix totes les necessitats àmpliament. Encara que això impliqui alguna vegada tirar una mica més de motor, personalment prefereixo rodar amb cadències llargues, però en alguns models com a la Moustache FS Race amb una relació 1 × 11 queda fins i tot més ben resolt.
En tots dos casos el prefereixo a portar dos plats, alliberar-me del desviador de plat i minimitzar el patiment de la cadena, que en les elèctriques és més accentuat.
Parlant de patiment de la cadena, el motor Bosch té un sistema de detecció de canvi de marxa amb el que redueix la potència lleugerament quan l'usuari canvia de pinyó per salvar el desgast al tren motriu. Aquesta reducció és molt suau, no com en motors com els Impulse, on és més accentuada i genera una sensació estranya.
Un altre punt de diferència de tots dos motors és la sensibilitat d'arrencada, és a dir, el que triga el motor en activar-se un cop exerceixes pressió sobre els pedals. En el motor Yamaha aquesta activació és gairebé immediata, en Bosch l'activació requereix d'un mínim moviment de les bieles.
Aquest punt, Yamaha el presenta com un avantatge, en diuen una cosa així com "0 Cadència". Per a mi no és tan clar que sigui un avantatge tan evident.
Potser no he rodat tant amb una Yamaha com per haver-me acostumat ... no ho sé, ho admeto, però no em gust en dues situacions molt subtils i que intentaré descriure:
- En una pujada pronunciada, a peu parat, puges sobre els pedals per agafar tracció i immediatament busques la posició d'equilibri que et permet traccionar i alhora que la bici no es "s'encabriti". Doncs bé, en la Yamaha l'activació del motor és immediata, tant que no has arribat a agafar la posició i la roda derrapa. Probablement ho solucionaria amb una assistència menor i una marxa més llarga, tot i així no li vaig trobar el punt. Amb el motor Bosch, et dóna temps a agafar pedal i col·locar-te, tot i que la seva activació no demora més d'un segon, el teu cos ja s'ha equilibrat en la bicicleta.
Insisteixo, potser és un tema de costum.
- El segon exemple és potser menys important, però em va semblar especialment molest. Anem a veure si aconsegueixo reproduir la situació: Es tracta d'intentar mantenir l'equilibri sobre la bici a aturat, amb els peus en els pedals. Per exemple per esperar un semàfor en vermell o fer una aturada, abans d'encarar una trialera i estudiar l'entrada. Doncs bé, en mantenir l'equilibri sobre la bici vas exercint pressió sobre els pedals buscant aquest punt d'equilibri, aquí el motor Yamaha insisteix empènyer trialera avall, quan el teu el que vols és estar aturat. Òbviament la bici no surt disparada, perquè en aquest buscar l'equilibri amb els pedals, alternes la pressió sobre cada pedal en una direcció oposada i per tant el motor curta l'assistència i l'arrenca constantment, i alhora mantens ell / els frens activats, amb el que tranquil que no sortiràs disparat però la sensació em va semblar realment incomoda (fes la prova).
Finalment, el motor Yamaha és compatible amb els sistemes IE (Electronic Suspension).
Especificacions tècniques del motor
Bosch Yamaha
Potència 250w 250w
Força d'estrenyi 60nm 70nm
Multiplicador d'assistència Màxima 275% 280%
Plats gener 1 o 2
pes 4Kg 3.5Kg
Garantia i Postvenda
He llegit comentaris en algun que altre fòrum, usuaris amb problemes tant en Bosch com a Yamaha.
Jo mateix, amb Bosch, he hagut de portar al taller un cop la bateria i una altra l'ordinador, perquè aquest es em quedo penjat durant una actualització del programari.
Així que aquestes coses passen, en ambdues marques i en general a la vida, no crec que de moment ningú pugui dir encara quina és més fiable, encara que ningú dubta de la solvència de les dues marques.
Ara bé, l'important és, i quan passen ¿com es solucionant?
Segurament aquí, qui més tindrà a dir, són els que ja sou usuaris habituals d'un o altre sistema. Jo només puc explicar la meva experiència amb Bosch i el meu taller, que en ambdós casos va ser resolutiva i summament satisfactòria.
Només un detall, Bosch té una xarxa de tallers autoritzats bastant gran. Tan sols poden diagnosticar el sistema amb un programari i enviar la font del problema (bateria, ordinador o motor) a Bosch per la seva reparació. Però, de moment, i tan sols de moment, això és més del que té Yamaha.
I vull recordar-te, que quan això succeeixi la garantia sobre el sistema motor, no te la dóna Haibike, Moustache, Cube, Trek o laquesea, sinó Bosch o Yamaha.
conclusions
Un cop més insisteixo, no vaig tenir cap efecte Wooow a pujar-me per primera vegada sobre una Yamaha i el mateix li succeiria a un pilot acostumat a Yamaha en muntar un motor Bosch ... així que són molt, molt semblants, cal ser primmirat per trobar les diferències importants i tots dos sistemes funcionen de meravella.
Tot i així, miraré de resumir els punts forts i els punts febles de cada un.
- Sistema Yamaha -
punts forts
El seu disseny estètic, molt més aconseguit que en Bosch.
Disseny de l'ancoratge de la bateria, tot i que el de Bosch funciona correctament, m'agrada més l'ancoratge de Yamaha.
Motor més compacte.
La lectura de l'ordinador de la capacitat de la bateria que es divideix en 10 ratlles, en comparació amb les 5 de Bosch.
La seva major potència.
L'arrencada "0 Cadència", li faré cas al màrqueting, encara que a mi no m'hagi agradat tant potser no hagi tingut temps d'acostumar
El "lleuger" que se sent quan desconnectes el motor, al no haver d'arrossegar una caixa d'engranatges.
punts febles
Plats convencionals. Probablement hi haurà qui prefereixi portar dos plats convencionals, personalment prefereixo el petit pinyó de Bosch.
El sistema de Yamaha no és actualitzable.
- Sistema Bosch -
punts forts
Muntatge més polivalent en disseny per al fabricant.
L'ordinador (Intuvia), més robust, més ferma sobre el seu suport, útil fora de la bici i actualitzable.
El petit pinyó que fa les funcions de plat, que permet augmentar la distància a terra i que sigui gairebé impossible per a la cadena se surti.
Els 4 nivells d'assistència, enfront dels 3 de Yamaha.
El carregador, que encara ser gran en tots dos casos, el de Yamaha és massa.
Bosch permet
El disseny de la seva corba de potència
El paper del taller, que pot diagnosticar avaries mitjançant un programari especialitzat
La xarxa de tallers autoritzats.
punts febles
El sistema d'engranatges es nota quan arrossegues la bicicleta sense ajuda del motor
menor potència
És lleig amb ganes (en 2016 millorarà)
Alguns contrasentits com el Nyon
Bosch o Yamaha - Què és millor?
Doncs tu veuràs! Jo crec sincerament que cap destaca prou per ser considerat "millor", sento defraudar.
Només m'atreveixo a assegurar-te una cosa: El teu pròxima bici elèctrica no la triaràs pel seu motor (almenys de moment) sinó per la bici en el seu conjunt: pel seu preu, els seus components, el seu disseny, la seva geometria, el seu caràcter, la marca que hi ha darrere, etc ... així que no t'atabalis amb el motor.
I en el futur? Ja veurem. A les dues marques se'ls presenta el panorama renyit.
Brose estreny amb molta força. Impulsi veurem com evoluciona. Shimano està per venir ... i els que encara estan per arribar!
Se'ls exigirà novetats cada temporada, millora constant i un anunci revolucionari per a cada any. Em pregunto si eren conscients.
Sens dubte, gaudirem.