• TRANSMISIÓ 1×11 SRAM GX.

TEST: TRANSMISIÓ 1×11 SRAM GX.

(+Info)

Com va?

El GX té l'honor d'ostentar el major rang de relacions de canvi d'onze velocitats en ser el primer grup de la història al comercialitzar-se també en 2 × 11. El grup GX se situa just per sota del X1 i fins fa poc representava l'opció més econòmica de SRAM de tenir un grup d'11 velocitats. Ho dic perquè mentre escric aquestes línies m'acaba d'arribar un correu de SRAM donant la benvinguda a un nou grup, el NX, més econòmic encara. Portem prop de 400 quilòmetres amb el grup i pel que fa al seu funcionament, només us diré que estic molt content. Ni una sola sortida de cadena, per tant, ens oblidem de la idea de muntar un guiacadenas. Bàsicament ens recorda al funcionament del XX1 però sense un pes tan reduït i compost per uns materials més bàsics per abaratir els seus costos. Aquí predomina el plàstic i l'alumini. Pel que fa al pes sol, és realment palpable en les bieles (les 1.000 són d'alumini i les XX1 de carboni), ja que tant polsador com canvi, la veritat és que, per a la qual poc més que pesen, posseeixen un excel·lent funcionament. Només apreciem la lleva del polsador alguna cosa més tosca al tacte, fruit de la seva composició en plàstic.

També ens agrada el detall de poder muntar-la en dues posicions per allunyar-o acostar-la al nostre polze ia més és compatible amb el sistema matchmaker, que uneix fre i polsador en un sol suport. Polsador, canvi i cadena poden resultar una compra estratègica per completar un grup d'1 × 11 amb unes bieles de carboni i un casset de gamma superior. Pel que fa al canvi, treballa amb precisió quirúrgica, és molt robust, un aspecte que sempre ens ha agradat. Si bé no té la suavitat d'accionament de Shimano, és difícil de desajustar. Tan sols hem hagut de donar una mica més de tensió després de les dues primeres sortides simplement perquè el cable de canvi havia agafat una mica de folgança (la normal en una transmissió nova). Pel que fa a la cadena, poc a dir, s'assenta molt bé amb les dents X-Sync dels plats i acusa mica el desgast. Potser una de les peces més claus és el casset de 10/42 realitzat totalment en acer.

No té el desgast prematur, sobretot dels pinyons centrals, que ocorren en el X01 o el XX1. I si bé és prop de 140 g més pesat, també és més robust. L'acabat en negre mat li dóna a més un plus i visualment costa de diferenciar-lo del X01 i requereix de casset amb nucli XD per al seu muntatge. Finalment, les bieles són robustes i fiables. No són excepcionalment lleugeres, però permeten muntar els plats X-Sync amb aranya integrada i més poden emprar plats convencionals de 30, 32, 34, 36 i fins a 28 dents.

Per a qui és?

La democratització de l'1 × 1. Quan es va presentar el nou grup GX va ser el primer que vaig valorar; bé, una transmissió d'1 × 11 per sota dels sis-cents euros. Gran notícia per a tot tipus de públic, sobretot el de ral·li, trail i enduro. Parell els amants del DH i disciplines de gravity, ja hi ha un grup específic a les seves necessitats.

Què hi falta?

Poc que dir, estem realment encantats amb el funcionament del GX. Per demanar, ens molaria que quan es desgastessin les dents del cassette no deixessin a la vista el color plata de l'acer per poder-lo veure sempre de color negre i no donar una sensació estètica de desgast. D'altra banda, que fos compatible amb nuclis convencionals i no únicament per XD, mantenint el pinyó petit de 10 dents.

Característiques tècniques

Plat i bieles GX 1000: Realitzada en alumini, per pedaler tipus GXP amb bieles de 175 mm i plat amb dentat x-sync de 32 dents
Preu: 125 euros
Canvi GX1 de caixa llarga: D'11 velocitats, nucli XD per a una connexió més estable
Preu: 131 euros
Polsador GX1 Trigger: Amb dues posicions de muntatge, compatible amb Matchmaker i lleva d'alumini
Preu: 49 euros
Cassette: D'11 vel. 10/42 compatible amb nucli XD i realitzat amb 123 pins d'acer
Preu: 150 euros
Cadena: De 118 baules per a 11 velocitats i units amb mitjançant baula Powerlink
Preu: 59 euros


Preu del grup 1 × 11: 514 euros